Schuldenwijzer is een platform dat mensen met schulden een eenvoudig, beveiligd en online inzicht geeft van de eigen schulden en daarbij horende informatie.
Juridisch nieuws
Dit rapport is een uitvoering van een motie Tweede Kamerleden Peters (CDA) en Van Dijk (SP) (TK 2019 - 2020, 35 300 XV nr. 52). Om meer zicht te krijgen op de specifieke rol die de overheid speelt bij de schuldenproblematiek van particulieren en de mogelijkheden die een uitzonderingsjaar zou kunnen bieden, is onderzocht hoe groot de rol is van de overheid als sc huldeiser, hoe vaak uitvoeringsorganisaties vorderingen ophogen, welke mogelijkheden er zijn om ophogingen te voorkomen en te kwijten en welke rol een uitzonderingsjaar zou kunnen spelen bij het terugdringen van schuldsituaties waarin burgers helemaal klem zitten.
Per 1 januari 2021 is het Besluit Gemeentelijke Schuldhulpverlening in werking getreden. De Rechtbank Noord-Nederland heeft naar aanleiding daarvan laten weten dat in uitgebrachte dagvaardingen door de eisende partij inzichtelijk zal moeten worden gemaakt dat deze zich aan de in artikel 2 van het Besluit genoemde informatie- en meldverplichtingen met betrekking tot huurachterstanden heeft gehouden. Indien onverhoopt niet aan deze verplichtingen wordt voldaan, dan zal de Rechtbank Noord-Nederland daaraan ten aanzien van dagvaardingen uitgebracht vanaf 1 november 2021 de gevolgen verbinden die haar geraden voorkomt. Onder omstandigheden zou dat ertoe kunnen leiden dat de vordering tot ontbinding en ontruiming wordt afgewezen.
De Minister voor Rechtsbescherming, gaat in op de vragen en opmerkingen van de leden van de fracties van de VVD, D66, het CDA, de SP en de SGP.
In dit rapport wordt uitvoering gegeven aan de driejaarlijkse monitoring van de toepassing van de bevoegdheid in artikel 13b Opiumwet alsmede de gevolgen daarvan voor betrokkenen.
De KBvG onderschrijft de doelstelling van het wetsvoorstel, namelijk het strafbaar stellen van doxing, ofwel het zich verschaffen, verspreiden of anderszins ter beschikking stellen van identificerende persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden. De KBvG vraagt daarbij aandacht voor de positie van de gerechtsdeurwaarder en bepleit om diens wettelijke bevoegdheden om persoonsgegevens te verwerken, naast de algemeen belang-exceptie, op te nemen in de toelichting. Uiteraard is de KBvG ervan op de hoogte dat één en ander reeds voortvloeit uit het gegeven dat een gerechtsdeurwaarder handelt vanuit een wettelijke bevoegdheid. Desalniettemin kan de KBvG zich voorstellen de dat er na inwerkingtreding van dit wetsvoorstel aangiftes zullen volgens tegen gerechtsdeurwaarders in verband met het oogmerk van doxing, namelijk om die ander vrees aan te jagen dan wel aan te laten jagen, ernstige overlast aan te doen dan wel aan te laten doen”.
Op 27 augustus 2021 is Bunq b.v. aangesloten op het e-Derdenbeslag, het uitwisselingssysteem van SNG waarmee elektronische derdenbeslagen kunnen worden gelegd. Op grond van artikel 475 lid 3 Rv dienen daarom sindsdien derdenbeslagen onder Bunq b.v. ook daadwerkelijk elektronisch gelegd te worden.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) verleent ruim 160 financiële instellingen een vergunning om – onder strenge voorwaarden – gegevens van fraudeurs te registeren en met elkaar te delen in een incidentenwaarschuwingssysteem. Fraudeurs zijn namelijk vaak actief bij meerdere instellingen. Banken en verzekeraars kunnen elkaar hiervoor waarschuwen door fraude-informatie uit te wisselen.
Minister Dekker (Rechtsbescherming) beantwoordt Kamervragen naar aanleiding van het artikel 'Een openbaar ambt op een doodlopende weg?' in vakblad WPNR. Het artikel bevat kritiek op het huidige notariële stelsel. Hij kreeg deze vragen van het Tweede Kamerlid Van Nispen (SP).
De initiatiefwet is op 30 maart 2021 aanvaard door de Eerste Kamer, en voorziet in een verkorting van de termijn van de aankondiging van de ontruiming waarbij de rechter-commissaris de bevoegdheid krijgt om binnen 72 uur een
machtiging te verlenen aan de officier van justitie om tot ontruiming over te gaan. Op 12 mei 2021 stemde de MR in met het doen bekrachtigen van het initiatiefvoorstel door de Koning. Op 18 juni 2021 is de wet van 19 mei 2021 gepubliceerd in het Staatsblad (Stb. 2021, 285).
Over de inwerkingtreding van deze initiatiefwet vindt nog overleg plaats met het openbaar ministerie en de rechtspraak. Deze ketenpartners hebben aangegeven dat nieuwe werkprocessen nodig zijn voor de inwerkingtreding van deze wet. Daartoe zal waarschijnlijk een gezamenlijk implementatieprogramma worden opgestart. De inwerkingtreding van deze initiatiefwet is daarom voorzien op 1 juli 2022.
Deze wet treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad dd. 25 augustus 2021 en werkt terug tot en met 20 april.