Schuldenwijzer is een platform dat mensen met schulden een eenvoudig, beveiligd en online inzicht geeft van de eigen schulden en daarbij horende informatie.
Juridisch nieuws
- Ongecorrigeerd verslag. Aan ongecorrigeerde verslagen kan geen enkel recht worden ontleend -
De rol van de gerechtsdeurwaarder wordt op verschillende momenten uitgebreid besproken. Een korte bloemlezing:
Voor kamerlid Ellian (VVD) is vooral de positie van de deurwaarder van belang. Die heeft, onterecht naar zijn mening, een hele slechte reputatie; die misschien met het boek van Bordewijk te maken heeft. Naar zijn mening kan juist de
deurwaarder een hele mooie rol kan spelen in het tegengaan van onnodige kosten, dus Ellian hoopt dat de staatssecretaris daar goed naar kijkt. Ook pleit hij voor een verbeterde inzage in vemogen.
Ellian haalt aan dat er een interessant onderzoek op de agenda naar de civiele invordering. Interessante suggesties zijn bijvoorbeeld om de deurwaarder een meer centrale rol te geven en hem een sociale ministerieplicht te geven, dus een
verplichting om nodeloze schulden te voorkomen en de belangen van de schuldenaar mee te wegen. Ellian denkt dat dit ook ter sprake komt in een andere commissie, onder andere bij het ibo Schulden, maar hij is benieuwd hoe deze staatssecretaris, vanuit zijn verantwoordelijkheid voor juridische beroepen, naar de positie van de deurwaarder kijkt.
Zouden we die deurwaarder niet meer centraal kunnen stellen, juist nu er ook weer een kritische noot van de inspectie, dacht hij, te horen was over incassobureaus. Wellicht zou de deurwaarder meer in positie kunnen worden gebracht en is daarmee uiteindelijk ook het belang van de schuldenaar gediend.
Per 1 januari 2025 worden de bedragen voor levensonderhoud (alimentatie) verhoogd met 6,5%. Deze bedragen worden elk jaar geïndexeerd met een bepaald percentage. Op deze manier hoeven mensen die recht hebben op alimentatie niet elk jaar om een verhoging te vragen.
Onder het goedkeurend oog van Vlaams minister Benjamin Dalle (CD&V), bevoegd voor Armoedebestrijding, is een protocolakkoord ondertekend om overmatige schuldopbouw te voorkomen of sneller te ontdekken. Zo wil men onnodige en overmatige invorderingskosten vermijden en schuldinvordering stroomlijnen met schuldhulpverlening.
Vanaf 1 november as. geldt de eerste tranche actieve openbaarmakingsverplichtingen van de Wet open overheid, uitgewerkt in de Regeling actieve openbaarmaking Woo. De KBvG voldoet al aan de gestelde eisen. Gerechtsdeurwaarders zijn vooralsnog uitgezonderd van de actieve openbaarmakingsverplichtingen.
Dit wetsvoorstel laat het principe dat de berekening van de beslagvrije voet de systematiek van de huurtoeslag volgt, los. Deze nota van wijziging past dat aan. De huidige kwadratische formule van artikel 475da Rv. wordt een lineaire formule. Gebruik van een lineaire formule zorgt ervoor dat er gelijkmatig wordt afgebouwd en gecompenseerd.De voorgestelde wijziging betreft slechts veranderingen in de berekeningssystematiek en de hoogte van de beslagvrije voet. De gewijzigde formule zal door de bouwers van rekenmodules en beslagleggende partijen worden verwerkt. In het proces rondom de berekening van de beslagvrije voet verandert er voor de beslagleggende partijen daarom niets.
EU-voorstel: Rechtsstaatrapport 2024 van de Europese Commissie COM (2024) 800 (Engelstalige versie). The 2024 Rule of Law Report examines developments across all Member States, both positive and negative, in four key areas for the rule of law: the justice system, the anti-corruption framework, media pluralism and freedom, and other institutional issues related to checks and balances.
Uitvoering van verordening (EU) 2022/2065 van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2022 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten en tot wijziging van Richtlijn 2000/31/EG.
Aan artikel 29 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering wordt een lid toegevoegd luidende:
#. Ingevolge de artikelen 9 en 10 van verordening (EU) 2022/2065 van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2022 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten en tot wijziging van Richtlijn 2000/31/EG (digitaledienstenverordening) (PbEU 2022, L 277) verstrekt de griffier onverwijld een afschrift van vonnissen, arresten en beschikkingen die betrekking hebben op een bevel als bedoeld in de artikelen 9 en 10 van die verordening aan de Autoriteit Consument en Markt. Het achtste lid, tweede en derde volzin, is van toepassing.
De ondervraagde organisaties zeggen in totaal dertig AI-systemen in gebruik of in ontwikkeling te hebben waarvan zij inschatten dat zij een hoog risico vormen onder de AI-verordening. Enkele voorbeelden van AI-systemen die organisaties hebben geclassificeerd als hoog risico zijn:
• een AI-systeem dat automatisch vinger- en handafdrukken vergelijkt om de identiteit van iemand vast te stellen of verifiëren;
• een AI-systeem op het gebied van migratie dat automatisch interviews transcribeert en vertaalt voor juridische vertalers;
• een AI-systeem dat voorspelt welke burgers een hogere kans hebben op schuldproblematiek, zodat zij proactief benaderd kunnen worden voor schuldhulpverlening;
• een AI-systeem dat bedreigingen van de digitale veiligheid kan detecteren, onderzoeken en hierop reageren
Beleidsreactie WODC-onderzoek Strafverhogingen bij Veilige Publieke Taak-delicten.
Antwoord van de Minister van Justitie en Veiligheid op vragen van het kamerlid Mutluer (GroenLinks-PvdA) over geld terugvorderen van fraudeurs door slachtoffers van online oplichting.