Zoeken in KBvG.nl

kbvg-emblem
Inloggen
kbvg-emblem
Heeft u schulden? Ga naar

Maandag 29 augustus ontving een van de gerechtsdeurwaarderskantoren in Rotterdam de staatssecretaris Toeslagen en Douane, Aukje de Vries, voor een werkbezoek. Gerechtsdeurwaarders werken al vanaf het begin van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag nauw samen met onder andere de Belastingdienst en Sociale Banken Nederland (SBN) om gedupeerde ouders te ondersteunen bij de compensatie van hun private schulden. Dat de staatssecretaris een kijkje wilde nemen in de keuken van een gerechtsdeurwaarderskantoor en geïnteresseerd is in hoe de kantoren omgaan met de problematiek van gedupeerde ouders voelt dan ook als een blijk van waardering.

Op de werkvloer
De staatssecretaris ging na een korte voorstelronde in gesprek met verschillende medewerkers van het Klanten Contact Centrum (KCC) en de ICT-afdeling van het kantoor Flanderijn. Bij het KCC kon zij meeluisteren met de gesprekken die medewerkers voeren met (debiteur)klanten. Dit was heel waardevol, omdat het een goed en concreet beeld schetste hoe dit soort gesprekken verloopt. 

Positieve gesprekken
Wat opviel was dat door actief te bellen een grote groep ouders toch kan worden bereikt. Het overgrote deel van de gedupeerden heeft deze gesprekken als positief ervaren. De gesprekken bleken ook veel inhoudelijker dan werd verwacht door het bezoek. De manier waarop incassomedewerkers het gesprek insteken is om echt contact te leggen en van daaruit te zoeken naar een oplossing die voor de debiteur haalbaar is. Dat verrijkte het beeld dat er van de gerechtsdeurwaarder is. Zorg blijft er over de mensen waar het niet lukt om contact te leggen. Er loopt nu een pilot met huisbezoeken bij twee gerechtsdeurwaarderskantoren. Eind september hopen we hier de resultaten van te krijgen.

Grote inspanningen gerechtsdeurwaarderskantoren
Medewerkers van de ICT-afdeling kregen vervolgens de gelegenheid te laten zien op welke manier zij betrokken zijn en hun bijdrage leveren aan de hersteloperatie. Daar is door het kantoor vooral benadrukt dat ook kleine kantoren al deze extra werkzaamheden moesten verrichten. Het instellen van het moratorium doorkruiste alle reguliere bedrijfsprocessen en was nieuw. Daarvoor moest ICT worden ingericht maar ook werkwijzen worden aangepast. Grote kantoren hebben hier teams voor, maar dit moest ook gebeuren bij kantoren met 5 of 10 medewerkers. Dat heeft een grote inspanning gevergd.

Altijd zorgvuldig handelen
Vanuit het bezoek kwam de vraag of alle gerechtsdeurwaarders zo sociaal werken als Flanderijn. Er zitten natuurlijk verschillen in hoe kantoren werken. Gerechtsdeurwaarders zullen echter altijd hun best doen eerst een oplossing voor de schuldenproblematiek te bewerkstelligen voordat de gang naar de rechter wordt gemaakt. De KBvG heeft de beroepsgroep op het hart gedrukt bij gedupeerde ouders altijd zorgvuldig en voorzichtig te handelen. Bovendien staan gerechtsdeurwaarders onder streng toezicht van het Bureau Financieel Toezicht en kunnen zij worden opgeroepen voor de tuchtrechter als zij klachtwaardig te werk gaan. Dat zorgt ervoor dat in al hun handelen zorgvuldigheid is geborgd, niet alleen bij gedupeerde ouders.

Ook kreeg de staatssecretaris een toelichting op de activiteiten die gerechtsdeurwaarders hebben ondernomen om gedupeerde ouders te faciliteren en te ondersteunen. Van het telefonisch contact zoeken met ouders voor wie het tijdelijk moratorium afliep in mei 2021 om uit te leggen dat de invorderingen weer zouden starten en welke eventuele oplossingen er voor hen waren tot en met het continu updaten van de schuldenoverzichten die gedupeerde ouders via het portaal Schuldenwijzer.nl/toeslagen kunnen downloaden om in te dienen bij SBN. 

Ruimte voor zorgen KBvG
De pilot Huisbezoeken kwam ook tijdens deze presentaties aan de orde. Gerechtsdeurwaarders van deze twee kantoren gaan persoonlijk langs om ouders die al uit het moratorium zijn gelopen maar nog niet bekend zijn bij SBN en met wie het moeilijk is contact te krijgen, te bewegen hun schulden alsnog in te dienen. Van in totaal 115 miljoen aan gerechtelijke schulden van gedupeerde ouders is 100 miljoen nog niet opgelost. De KBvG heeft haar zorgen gedeeld dat dit proces nog lang gaat duren en dat het goed is om met elkaar te blijven zoeken naar oplossingen. De KBvG heeft tot slot kort algemene informatie over de beroepsgroep in zijn geheel met de staatssecretaris gedeeld om het beeld te completeren.

Menselijke maat centraal
Gerechtsdeurwaarders hebben er door de intensieve samenwerking met de Belastingdienst en SBN aan bijgedragen dat de menselijke maat voor deze groep mensen weer centraal is gesteld. 
De KBvG heeft er veel waardering voor dat de staatssecretaris bereid is geweest een gerechtsdeurwaarderskantoor te bezoeken, veel interesse toonde en open stond voor de dialoog. Het was ook fijn dat de medewerkers van op het Klanten Contact Centrum en de ICT-afdeling hun ervaringen wilden delen en dat het kantoor de staatssecretaris en de KBvG zo hartelijk heeft ontvangen. De KBvG hoopt dat dit werkbezoek ook een helder beeld heeft gegeven van de bereidheid van gerechtsdeurwaarders om gedupeerde ouders bij te staan en dat dit de goede samenwerking met de Belastingdienst en SBN nog verder versterkt.
 

schuldenwijzer
Heeft u schulden?

Schuldenwijzer is een platform dat mensen met schulden een eenvoudig, beveiligd en online inzicht geeft van de eigen schulden en daarbij horende informatie.

Inloggen