Zoeken in KBvG.nl

kbvg-emblem
kbvg-emblem
Heeft u schulden? Ga naar

De tuchtrechter in eerste aanleg heeft verslag gedaan over het jaar 2022. Het meest opvallend is de daling van het aantal nieuw ingekomen klachten.

Het jaarverslag 2022 van de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders vangt aan met een voorwoord van de voorzitter van de Kamer, mr. W.M. de Vries. Geconstateerd wordt dat het aantal nieuw ingekomen klachten is gedaald in 2022. De voorzitter geeft als mogelijk verklaring het effect van de in werking getreden wet vereenvoudiging beslagvrije voet.

Bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders kan geklaagd worden over zowel de ambtelijke als de incassowerkzaamheden van de gerechtsdeurwaarders. In 2022 hadden de gerechtsdeurwaarders 3 miljoen dossiers in behandeling en verrichten zij 1,5 miljoen ambtshandelingen. De Kamer rapporteert dat in 2022 het aantal nieuw ingekomen klachten is gedaald naar 477 (2021: 600).

Verreweg de meeste kamerbeslissingen zijn uitgemond in een ongegrondverklaring van de klacht (119 keer). In die zaken die wel tot een gegrondverklaring hebben geleid zijn de volgende maatregelen opgelegd: (16) waarschuwingen, (24) berispingen, (9) geldboetes, (5) schorsingen en (1) ontzetting uit het ambt. In enkele gevallen (5) is de klacht gegrond verklaard zonder oplegging van een maatregel. De overige kamerbeslissingen betreffen (11) niet-ontvankelijkverklaringen.

De KBvG diende in 2022 zeven klachten in, het BFT diende drie klachten in.

Tenslotte licht de Kamer twee uitspraken toe: over transparantie richting derden en over deelneming in een gerechtsdeurwaarderskantoor in verhouding tot de derdengelden.

Het Jaarverslag 2022 van de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders kunt u hier lezen.

schuldenwijzer
Heeft u schulden?

Schuldenwijzer is een platform dat mensen met schulden een eenvoudig, beveiligd en online inzicht geeft van de eigen schulden en daarbij horende informatie.