De KBvG Normen voor Kwaliteit richten zich op het borgen van kwaliteit van de dienstverlening en op het uitoefenen van een goede bedrijfsvoering. Deze normen zijn beschreven in de Verordening KBvG Normen voor Kwaliteit en uitgewerkt in best practices in het Reglement KBvG Normen voor Kwaliteit. De toetsing vindt plaats door een onafhankelijke auditor, waarbij de volgende documenten van belang zijn:
• Model toetsingsverslag
• Gids voor zelfevaluatie
• Verbetermatrix
• Rapport Verantwoord ondernemen
• Profielschets auditor en regels voor audit
• Lijst van erkende auditoren per 1 januari 2021
• Veel gestelde vragen
De auditor maakt een toetsingsverslag en legt deze voor aan de Commissie Toetsing, die vervolgens een advies opstelt aan het bestuur van de KBvG. Het bestuur van de KBvG besluit uiteindelijk of er een positief advies gegeven wordt, een positief advies onder voorwaarden of een negatief advies. In het laatste geval kan het bestuur besluiten een klacht in te dienen.